Gember is de wortel van de Zingiber officinale, ook wel bekend als Djahé en bevat de vitamines B1, B2, B6 en C en de mineralen natrium, kalium, calcium, fosfor, ijzer, magnesium, koper en zink.

Werkzame stoffen in gember.

De belangrijkste voedingsstoffen in gember zijn shogaol, gingerol en zingiberene. Dit zijn antioxidanten die helpen schade aan lichaamscellen te voorkomen. Maar ze doen nog meer.

Shoagol is de scherpe stof die zorgt voor de smaak van gember. Shoagol is goed voor ons hart en heeft een ontstekingsremmende en pijnstillende werking. Onderzoek heeft uitgewezen dat gember heel goed werkt tegen bijvoorbeeld menstruatiepijn. Vrouwen die aan het begin van hun menstruatie iedere dag gember eten, hadden veel minder klachten. Het zou pijn net zo effectief verlichten als ibuprofen.

Wat doet gember nog meer?

  • het helpt misselijkheid en braken verminderen
  • het werkt goed tegen zwellingen in gewrichten
  • het bevordert de spijsvertering waardoor voedingsstoffen beter opgenomen worden
  • het versterkt het immuunsysteem
  • het zuivert het lymfestelsel en reinigt daardoor het lichaam
  • het bevordert de doorbloeding waardoor het goed werkt tegen koude handen en voeten
  • het stabiliseert je bloedsuikerspiegel
  • het stimuleert de stofwisseling waardoor het lichaam sneller vet verbrandt
  • het stimuleert gewichtsverlies

Voeg dagelijks een stuk gember toe aan je kopje (biologische) kruidenthee en je geniet al van de gezonde voordelen van gember.

In het verre Oosten kennen ze de geneeskrachtige werking van gember al veel langer. Het schijnt dat de traditie om gember te serveren bij sushi, is ontstaan om een mogelijke voedselvergiftiging als gevolg van het eten van bedorven vis te voorkomen. Gember werkt als een antibioticum.

Hoe gebruik je gember?

Hoewel de voorkeur uitgaat naar verse gember is het ook te koop in poedervorm, erg makkelijk als je even geen verse gember in huis hebt.

Je kunt het dus aan thee toevoegen, maar je kunt ook simpelweg een paar plakjes gember in een beker doen en daar heet water op schenken. Laat het even trekken. Als je tijdens het trekken in de gember prikt met een mesje geeft het nog meer zijn voedingsstoffen en smaak af.

Gember heeft een uitgesproken fris, pittige smaak en is heerlijk in allerlei roerbakgerechten.

Voeg het zomers toe aan koud water en je hebt een verfrissend en verkoelend drankje.

Verder heb je nog gembersiroop, gemberolie en gekonfijte gember. Dit is allemaal heel makkelijk zelf te maken en vele malen lekkerder dan kant en klaar gekocht.

Zelf gemberolie maken.

Benodigdheden voor gemberolie:

5dl extra vierge olijfolie

gemberwortel ca. 6cm

Doe de olijfolie in een ovenschaal, snij de gember in kleine blokjes en voeg toe. Roer goed door. Verwarm het gedurende 2 uur in de oven op 65 graden. Laat afkoelen, zeef het mengsel en giet het in een glazen fles of pot. In de koelkast tot 6 maanden goed te houden.

Heerlijk om groente in te roerbakken of te gebruiken in saladedressing maar omdat gember ook een pijnstillende werking heeft is het ook geschikt om te gebruiken als massageolie bij pijnlijke spieren en gewrichten.

Zelf gembersiroop maken.

Omdat gembersiroop veel suiker bevat zou ik het niet aanraden. Vervang de suiker door stevia en je hebt een gezonde ‘siroop’.

Benodigdheden voor gembersiroop:

250ml water

5 theelepels vloeibare stevia

150gr gember

Voeg de stevia en de geschilde, in blokjes gesneden gember aan het water toe en breng aan de kook. Laat ongeveer 30 minuten pruttelen. Laat vervolgens afkoelen, zeef het mengsel en giet in een fles. Bewaar het in de koelkast. Vries het in en je hebt een heerlijk verkoelend ijsje. Je kunt het ook in een ijsklontjes bakje doen voor mooi verdeelde porties en mengen met bronwater voor een frisse limonade. Voeg eventueel nog een vers takje munt en een schijfje citroen toe. Heerlijk!

Kortom, genoeg redenen om altijd een stuk gemberwortel in je koelkast of een potje gemberpoeder in je voorraadkast te hebben.

Je kunt ook zelf gember kweken.

De gemberplant is eigenlijk een tropische plant maar in huis doet hij het zeker goed.

Koop een stuk gemberwortel bij de supermarkt of reformwinkel. Let er op dat de gember geen beschadigingen heeft, stevig aanvoelt en hij moet een aantal vingervertakkingen met knopen hebben. Uit deze knopen groeien de nieuwe scheuten. Kies een mooi, warm maar vooral schaduwrijk plekje in huis. Gember kan namelijk niet tegen direct zonlicht. Kies een pot of bak die minstens 2x zo groot is als de gember. Het liefst een lange platte bak want gember groeit horizontaal. Gember heeft een rijke bodem nodig, dus koop potgrond waar al mest in zit of bemest zelf regelmatig. Plaats de gember in het midden van de pot of bak met de knopen naar boven en bedek met een laagje aarde. Geef de gember elke dag water tot hij blaadjes heeft. De grond moet altijd vochtig zijn, maar niet te nat. Het duurt een paar weken voordat de gemberwortel blaadjes krijgt en dan is iedere dag water geven niet meer nodig. Zorg er wel voor dat de grond vochtig blijft. Geef ongeveer 1x per maand wat extra plantenvoeding, dan kun je na verloop van tijd je eigen gekweekte gember eten.

Sommige mensen moeten oppassen met gember.

Gember verdunt ons bloed. Dus slik je bloedverdunners, raadpleeg dan eerst een arts voordat je grote hoeveelheden gember aan je dieet toevoegt.
Heb je last van galstenen of problemen met je galblaas, pas dan ook op met gember. Gember verhoogt namelijk de afgifte van galzuur.

Houd je echt niet van de uitgesproken smaak van gember dan zijn er ook nog gembercapsules te koop.