De gevolgen van ons stressvolle leven worden nog steeds door veel mensen zeer onderschat.

In onze huidige maatschappij ligt de prestatiedrang zo hoog dat behoorlijk wat mensen dit als een grote druk ervaren. Je moet een goede baan hebben, veel sociale contacten, de kinderen moeten op allerlei verschillende (sport)clubs zitten, weekendjes weg en ‘leuke dingen’ doen… Ga zo maar door.

Er is een bepaald ideaal beeld gecreëerd en dat wordt vaak breed uitgemeten op social media en niemand wil buiten de boot vallen. Met alle gevolgen van dien.

Het kan ook zijn dat je veel stress ervaart doordat je je baan eigenlijk helemaal niet leuk vindt of niet met je collega’s op kunt schieten. Of door een conflict met familie of vrienden. Allerlei redenen waardoor je je ‘druk’ maakt en niet goed in je vel zit.

Dit werkt door op je hele lichaam. Door stress ga je piekeren en krijg je vaak slaapproblemen. Tijdens onze slaap vinden er in ons lijf allerlei processen plaats om ons klaar te stomen voor de volgende drukke dag. Als je door stress onrustig of helemaal niet slaapt, herstel je niet.

De eerste symptomen van een burn-out en slaapgebrek:

  • concentratie- en geheugenproblemen
  • altijd vermoeid of zelfs uitgeput
  • sneller geïrriteerd
  • hartkloppingen
  • je gaat fouten maken
  • veranderende eetlust ( niet eten of juist overeten)
  • vatbaarder voor ziekten
  • gevoelig voor harde geluiden

Als je de oorzaak van de stress niet aanpakt, zullen de klachten steeds erger worden. Je lijf blijft je maar signalen geven dat je over je grenzen gaat en als je daar niks mee doet, krijg je lichamelijke klachten. Dit kan heel ver gaan.

Er zijn mensen die de deur van de huisarts en specialist plat lopen met allerlei lichamelijke klachten terwijl er uit onderzoeken niks naar voren komt.

Dan kun je denken aan:

  • constant hoofdpijn, maagpijn of spijsverteringsproblemen
  • hoge en lage rugpijn, zelfs ischias en hernia verschijnselen
  • pijnlijke gewrichten en reumatische klachten waardoor je in je bewegingen beperkt wordt
  • constant spierpijn zonder extra lichamelijke inspanning
  • darmproblemen zoals diarree of constipatie
  • psychische problemen, zoals depressie of angst

Vaak gaan we medicijnen slikken om deze symptomen te bestrijden en te kunnen blijven functioneren zoals we gewend zijn. Hier los je niks mee op. Je zult de oorzaak aan moeten pakken en vaak zijn dit drastische maatregelen. Maatregelen waar we erg tegenop zien en waardoor we, in eerste instantie, nog meer stress krijgen.

Door dit alles raak je in een negatieve spiraal die de mentale klachten alleen maar verergeren. Sommige mensen gaan alle sociale contacten uit de weg en isoleren zichzelf compleet, wat ze dan alleen nog maar meer tijd geeft om te piekeren…

Het is dus van groot belang om de eerste symptomen van stress en een burn-out te herkennen, maar vooral te ERkennen! Daar gaat het vaak fout. We blijven maar doorgaan omdat we denken dat dat moet. Vaak speelt er ook een stukje schaamte mee.

Mensen durven er niet over te praten of de confrontatie met de bron van stress aan te gaan. Hierdoor ‘woekert’ het maar voort.

Herken je de mentale symptomen, neem dan contact met mij op om te kijken wat ik voor je kan doen.

Heb je lichamelijke klachten waarvoor maar geen oorzaak gevonden wordt, maak dan voor jezelf eens een tijdlijn. Ga na wanneer je lichamelijke klachten begonnen zijn en kijk goed wat er destijds nog meer speelde in je leven.

Ook voeding en leefstijl kunnen een grote rol spelen bij het ontwikkelen van een burn-out, maar ook bij het genezen daarvan.

Bel mij, ik help je graag!

Eet jezelf gezond!

Beweeg jezelf gezond!

Maar ook; Praat jezelf gezond!