Collageen is een lijmvormend eiwit dat een zeer belangrijk onderdeel vormt van het bindweefsel in ons lichaam. Er zijn in totaal meer dan 28 verschillende typen collageen, maar type I t/m IV zijn verreweg het belangrijkst en meest voorkomend in ons lijf.
Huid, botten, pezen, kraakbeen en tanden bestaan grotendeels uit collageen.

Collageen is met 70% een hoofdbestanddeel van het bindweefsel in de menselijke huid en is verantwoordelijk voor stevigheid en elasticiteit er van. Tijdens het vernieuwingsproces van de huid wordt op jonge leeftijd voldoende collageen aangemaakt om de huid stevig en soepel te houden. Na het 25e levensjaar neemt de productie van collageen gestaag af. Hierdoor veroudert de huid en ontstaan er rimpels, de huid wordt slapper en effecten van buitenaf hebben een grotere invloed.

Collageen wordt dan ook vaak toegevoegd aan huidverzorgingsproducten. Dit klinkt leuk, maar is overbodig want onze huid kan het niet opnemen. Je kunt het ook laten injecteren en er bestaan zelfs collageenbanken (soort zonnebank met rood licht), want de aanmaak van collageen wordt gestimuleerd door warmte.

Maar collageen is meer dan alleen een ‘anti-aging middel’ voor onze huid, het is anti-aging voor onze hele gestel!

Collageen helpt bij het herstellen van een beschadigde darmwand en het repareert de maagwand wanneer je vaak last hebt van maagzuur oprispingen. Brandend maagzuur komt niet vanwege een teveel, maar juist door een tekort aan maagzuur. Collageen toevoegen helpt dit probleem te verminderen omdat het de slijmvliezen herstelt.

Collageen versterkt ook onze botten, gewrichten en kraakbeen. Ze bestaan allemaal deels uit collageen, botten voor ongeveer één-derde en kraakbeen voor twee-derde. Als we ouder worden, neemt collageen in botten en kraakbeen af en worden we stijf en kunnen er zelfs (hevige) klachten uit ontstaan. Door collageen toe te voegen aan het dagelijks dieet, ondervang je veel van dit soort problemen en kun je klachten verminderen.

Collageen geeft haar en nagels een oppepper. Haar en nagels bestaan grotendeels uit keratine, een vezelachtig eiwit. Net als alle andere eiwitten heeft het aminozuur nodig om op te kunnen bouwen. Collageen is rijk aan aminozuur. Als er genoeg aminozuur in je lichaam aanwezig is, zullen je haar en nagels sterk en glanzend zijn en sneller groeien. Bij een tekort aan aminozuren krijgen je droog haar en zullen je haar en nagels sneller breken.

Collageen werkt ook ontstekingsremmend. Het is rijk aan het aminozuur Glycine, waarvan is aangetoond dat het ontsteking vermindert. Ontsteking zijn aan de orde van de dag in onze Westerse samenleving. Ons voedsel en onze leefstijl zijn de grote veroorzakers van ontstekingen.

Een goede manier om collageen binnen te krijgen is door het eten van botten-bouillon. Onze voorouders deden het al. Ze gebruikten elk deel van het dier wat ze gevangen hadden en kookten een vette bouillon van de botten. Tegenwoordig hebben we het vaak te druk om zelf bouillon te trekken en ook door ziektes bij varkens en runderen (BSE, gekkekoeienziekte) is de botten-bouillon wat meer op de achtergrond geraakt. Van visgraten kun je ook heel goed een bouillon trekken.

Maar is is nog meer voeding die goed is voor onze collageen aanmaak.

  • Witte kool zit bomvol vitamine A, B, C en E antioxidanten en is één van de meest collageen stimulerende groentes.
  • Avocado’s zijn rijk aan vitamine E en Omega-3 vetzuren. Deze verhogen de collageenproductie. Dus vette vis en ook lijnzaad is goed.
  • Rood fruit en rode groente bevat lycopeen, nog zo’n collageen booster.
  • Knoflook zit vol met zwavel, liponzuur en taurine. Deze 3 helpen bij de wederopbouw van collageenvezels.
  • Wortelen barsten van de vitamine A en dit is niet alleen een collageenbooster maar ook nog eens goed tegen acne en ze verhogen de elasticiteit en bloedtoevoer van de huid.
  • Citrusvruchten gaan de vermindering van collageen tegen.
  • Soja (biologisch) bevat het plantenhormoon genisteïne. Dit hormoon zorgt voor een toename in collageen, het verstevigd de huid en blokkeert enzymen die de huid verouderen.

Er zijn dus aardig wat voedingsmiddelen die ons collageen op peil kunnen houden. Dit bewijst maar weer dat onze voeding ons medicijn kan zijn!


Wil je toch een extra dosis collageen omdat je bijvoorbeeld last hebt van je darmen, botten, spieren en gewrichten of je huid? Dan kun je kiezen voor een supplement.

Viscollageen is de meeste zuivere vorm van collageen en het lijkt het meeste op het menselijk collageen waardoor het goed opgenomen wordt door ons lichaam.
Vaak worden er nog allerlei vitamines en mineralen toegevoegd waardoor collageenpoeder een ware oppepper is.

Zoals je ziet zitten er dus nogal wat gezonde voordelen aan het nemen van collageen. Je kunt het door warm of koud voedsel mengen, zoals soep, yoghurt of drinken (water, thee of koffie)

Wil je meer weten over collageen? Bel mij op telefoonnummer 0655 182 128 voor een afspraak.