Of het nu gaat om een conflict met familie of vrienden, een vervelende baas of collega, we belanden allemaal wel eens in een situatie waar we niet in willen zitten. Je zou het liefst direct ‘de benen nemen’. In situaties van stress maakt je lichaam adrenaline aan waardoor je hart begint te bonzen, het zweet je uitbreekt, je spieren zich aanspannen en je maag- of buikpijn krijgt.

Fight or flight!

Je lichaam reageert direct op stress. Dit is het oeroude overlevingsmechanisme wat in werking wordt gesteld, ook wel het ‘fight or flight’ mechanisme genoemd. Vechten of vluchten!

Ditzelfde mechanisme waarschuwde onze voorouders (en ons nu ook nog) voor een levensbedreigende situatie. Het is bedoeld als een kortstondige reactie om ons overlevingsinstinct in te schakelen, maar ons lichaam maakt geen onderscheid tussen een levensbedreigende situatie of dagelijkse stress.

Wat gebeurt er in je lijf als je voortdurend onder druk staat?

Als je last hebt van langdurige of chronische stress, staat je overlevingsinstinct eigenlijk de hele tijd ‘aan’. Hierdoor wordt constant adrenaline aangemaakt, waardoor allerlei andere processen zoals de aanmaak van dopamine, serotonine (gelukshormonen) en melatonine (slaaphormoon) verstoord raken.

Je lichaam raakt uit balans en het domino effect treedt in werking. Dit houdt in, als er ergens in ons lijf iets niet goed functioneert, verstoord dit allerlei processen en zal er op den duur iets ‘kapot’ gaan.

Wat zijn de gevolgen?

Als je voortdurend onder mentale druk staat en niets aan die situatie verandert, zal je lichaam je signalen gaan geven. Je krijgt bijvoorbeeld last van hartkloppingen, hyperventilatie, darmproblemen of maagklachten. Ook allerlei andere vage klachten en pijnen waar je maar geen oplossing voor kunt vinden, kunnen voortkomen uit chronische stress!

Luister je dan nog niet naar je lijf, zullen de lichamelijke, maar ook geestelijke klachten verergeren en ligt een burn-out op de loer. Je kunt het een beetje zien als een langzame vergiftiging, je lichaam raakt steeds verder uit balans en zal op een gegeven moment zeggen; Tot hier en niet verder!

Je raakt totaal uitgeput, niet alleen fysiek maar ook mentaal en emotioneel.

Niet alleen nare situaties staan aan de basis van stress!

Er zijn meer oorzaken waardoor stress kan ontstaan. Oorzaken waar we vaak niet bij stilstaan, zoals ongezonde voeding. Onze tegenwoordige (bewerkte) voeding met al zijn toevoegingen kan ons fysiek maar ook mentaal uitputten.

Neem bijvoorbeeld gluten. Gluten worden aan zoveel voedingsmiddelen toegevoegd dat het tegenwoordige dagelijkse voedingspatroon soms wel voor 70% uit gluten bestaat. Ons lichaam vormt exorfinen uit gluten. Exorfinen werken ongeveer als morfine en veroorzaken kortstondig een gelukzalig gevoel. Exorfinen activeren ook onze endorfine receptoren. Endorfines zijn lichaamseigen stoffen met een morfine achtige werking. Gevoeligheid voor exorfinen kan leiden tot ongevoeligheid voor onze lichaamseigen endorfines….

Dus ook voor mensen die geen glutenintolerantie hebben of glutensensitief zijn, kan het verstandig zijn om te letten op de hoeveelheid gluten in hun dagelijkse voeding.

Wat te doen?

Je zult dus aan slag moeten met hetgeen wat voor jou stress veroorzaakt, hoe moeilijk dit soms ook kan zijn. Het roer moet om! De confrontatie aangaan, daadwerkelijk zeggen wat je denkt of misschien zelfs ander werk zoeken of iemand uit je leven bannen.

Verder kun je je dagelijkse voedingspatroon aanpassen en een gezonde leefstijl aanleren.

Dit kan lastig zijn om in je eentje te doen, ik kan je er bij helpen.

Door gezonde voeding en een gezonde leefstijl wordt je lichamelijk al snel sterker, waardoor je geestelijk ook meer aankunt en aandurft.

Schroom niet en maak een afspraak. Door de grote druk van onze huidige maatschappij, waar wij mensen genetisch gezien helemaal niet voor gemaakt zijn, heeft 1 op de 6 Nederlanders last van chronische stress of een burn-out. Je bent dus zeker niet alleen en samen staan we sterk!