Ik vertelde eerder al over kefir en hoe goed het voor je is. Ik heb deze keer zelf waterkefir gemaakt.

Benodigdheden:
Een weckpot of fles die je luchtdicht af kan sluiten. Zorg er wel voor dat er geen metalen delen in aanraking kunnen komen met de kefir, daar kan het niet tegen.
Een houten lepel
Een plastic trechter en zeefje
Een fles of maatbeker (oid) om het in de koelkast te bewaren
Biologische rietsuiker
Biologische gedroogde vijgen
Kefir korrels (te koop bij de reform winkel of via internet)

Doe een liter water in de weckpot, zorg dat er nog zeker 2 cm vrij blijft tot aan de rand van de pot, omdat het gaat gisten.
Voeg 2 gedroogde vijgen toe, 2 eetlepels rietsuiker en een zakje kefirkorrels.
Laat 24 tot 48 uur staan, op een lichte plek (geen volle zon) en kamertemperatuur. Roer af en toe voorzichtig om. Open de pot voorzichtig, door gisting staat er druk op.

De rietsuiker is voedsel voor de kefirkorrels en na ongeveer 48 uur zijn de 2 eetlepels op.
Giet dan de waterkefir, via een trechter met zeef, in een glazen fles of maatbeker.

Je kunt het direct drinken nadat je het gezeefd hebt. Iedere dag 1 glas is heel goed voor een optimale balans in darmbacteriën.
Je kunt ook verse kruiden of fruit toevoegen, lekker om af te wisselen. Doe dit nadat het gezeefd is en je het in de koelkast bewaard.
Foto 1 t/m 4 is de eerste dag. Foto 5 en 6 is de tweede dag.
Foto 7 en 8 is na 48 uur. Ik heb plakjes verse gember toegevoegd. Hierdoor krijg je een soort van ginger ale, een beetje pittige limonade.

Laat je ongeveer 200 ml kefir in de weckpot zitten, dan heb je gelijk weer een basis voor de volgende lading waterkefir. Voeg weer 2 eetlepels rietsuiker en 2 gedroogde vijgen toe en herhaal het hele proces.

Het is ook erg lekker met verse munt, verse salie of schijfjes citroen. Heerlijk fris. Op je gezondheid!